شجره ی طیبه ی صالحین منتظران قائم آیسک
 
آخرين مطالب
<
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان شجره ی طیبه ی صالحین منتظران قائم آیسک و آدرس montazeraneghaem.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





لوگوی همسنگران
طراح قالب
طرح صالحین آیسک
<

اگه بخوایم خیلی تخصصی به بحث ارتقاء فرهنگی نگاه کنیم ، باید کلمه فرهنگ رو تعریف کنیم و بگیم فرهنگ تشکیل شده از این و این ... 
[اگه بخوایم] خیلی ساده تر و عامیانه تر بحث رو تعریف کنیم اینه : برخی از آدمها برای اینکه آدم خوبی بشن و به اعتقاداتشون عمل کنن ، برای اینکه خیال آدم یه مقداری راحت باشه که اگه اینها از این مسجد ، از این فضا ، از این برهه خارج شدن می تونن خودشون رو حفظ کنن ، یه مشکلی دارن تحت عنوان مشکل فرهنگی . 

 

این مشکل فرهنگی ، همون فحشی است که می گن طرف بی فرهنگه .
می گن : بی فرهنگه ، ولش کن . فحشه ، ولی مشخص می کنه که اشکال رفتاری بعضی ها مال یه جای دیگه است . 
مثلاً به طرف بگو شما باید اینجا مبادی آداب باشی ، خیلی با ادب راه بری ، با ادب بشینی ، با ادب بلند بشی ، با ادب سر سفره بشینی ، با ادب قاشق و چنگال دست بگیری ، می تونه تا یه مدتی قشنگ خودش رو کنترل کنه . ولی یه جایی بالاخره همه این ادبها رو میذاره کنار . مشکل این آدمه اینه که بی فرهنگه . 
چی می شه یه آدمی رو اگه بکشی حرف بد نمی زنه و یه آدمی قول میده حرف بد نزنه ، اما بعد از یه مدتی راحت قولش رو فراموش می کنه . 
این مال فرهنگه . فرهنگ یه چیزیه که انسانها رو طی یه آدابی نگه میداره و اگه آدمی فرهنگ نداشته باشه نمی تونه . 
چی می شه یه آدمی رو [اگه] بکشی ، حاضر نیست خسیس باشه و باید برای یه آدمی اینقدر آیه و روایت بخونی که یه مقداری از خسیس بودنش کم کنی ؟! 
اسم این فرهنگه . چیزی که می خوایم بررسی کنیم اینه . ( نمی خوایم خیلی جدی [به این موضوع] نگاه کنیم ، تا حدی که خودتون یه برداشتی داشته باشید] .
توی ایران آمار اعتکاف و معتکفین و حضور جوانان در عرصه های مذهبی سال به سال بالا می ره . 
هرچی هم کار می کنن که برعکس بشه ، برعکس نمی شه . 
این سال به سال بالا رفتن آمار یه حالتش ممکنه ماها رو فریب بده ، اینکه : پیامبراکرم فرمودند در آخرالزمان دین عمومی تر می شه ، اما عمقش کم می شه . 
یه زمان می گفتن اعتکاف ، از هر یک میلیون جوان ، به زور 100 تاش حاضر 
می شدن اعتکاف بیان . 
برای اینکه اعتکاف یه عبادت سنگین بود . الان زیاد سنگین نیست ، مشتری هم بیشتره . 
یعنی عمق دین که کم می شه ، سطح دین زیاد می شه . 
یه زمان اگه می خواستی جلسات مذهبی کل شیراز رو شرکت کنی ( 10 – 15 سال پیش ) یا خیلی از شهرهای ما نمی دونستن فاطمیه یعنی چی . می گفتی شب شهادت حضرت زهراست . 
می گفتن : چند وقت پیش شهادت حضرت زهرا (س) بود . می گفتن : دو تا روایت داره . یکی 75 روزه ، یکی 95 روز .
طرف گفته بود : حاج آقا ببخشید امام محمد بقولی کیه ؟! 
گفتیم : بقولی نداریم . گفت : اینجا نوشته ، شهادت امام محمد باقرِ بقولی . به قولی رو خونده بود بقولی .
اینقدر مردم اطلاعاتشون نسبت به خیلی از مسائل پایین بود . 
حالا فاطمیه که می شه حداقل 30 تا بوم برای مجلسهای شهری میره بالا . خصوصیت آخرالزمان اینه . 
چی می شه که میزان پخش شدن دین بین مردم زیاد می شه ، عمق دین میاد پایین ؟ این یعنی بی فرهنگی . 
از کجا می تونیم اینها رو بفهمیم ؟! 
اینکه ما گول بخوریم ، بگیم پارسال که جام جهانی نبود ، امتحانها هم نبود ، توی کل کشور 30 هزار تا اعتکاف داشتیم . 200 – 350 هزار نفر در اعتکاف شرکت کرده بودن ، امسال شدن 600 هزار نفر . 
وقتی بدون اینکه نگاه کنی تأثیرات این اعتکاف چیه می شمری ، این بی فرهنگیه .
بی فرهنگی یعنی شما اینجا در یه جمع بسیار خوب نشستی ، فضا اینقدر سنگینِ ، اینقدر فشار گریه ، اشک و توسل بالاست که شما ناخودآگاه بالکل متحول می شی . 
حالا اگه فرهنگ نداشته باشی ، دقیقاً یه جای دیگه هم بالکل متحول می شی . 
فرهنگ یعنی تغییر کنشها . رفتارهایی که اساساً تغییر کنه . 
چرا بعضی از ما اصلاً نمی تونیم فحش بدیم و بعضی از ما نمی تونیم فحش ندیم ؟ این فرهنگه . 
هر دو می‌دونیم فحش دادن ، ناسزا [گفتن] و کلمات زشت بر زبان [آوردن] مذمومه . چی می شه در یه بستر خیلی رسمی راحت خودمون رو کنترل می کنیم ، تا غیررسمی می شه یا رومون فشار میاد ، اون رو خودش رو نشون میده . به این 
می گن بی فرهنگی . این مقدمه بحث . 
برخی از آمارهایی که خدمتتون عرض می کنم ، مال اواخر سال گذشته سازمان ملی جوانانه و موثق هست .  
یکی از چیزهایی که مردم این روزها خیلی بهش تکیه می کنن اینه که وضع دین و دینداری روز به روز بدتر می شه . 
در یه پرسشنامه ای که این پرسشنامه فنی بود ( یعنی نیومده بودن توی یه محله ای پرسشنامه پخش کنن ) اجمالی نظر یه مقداری از کسبه مختلف ، یه مقداری از کارمندها ، یه مقداری از تحصیلات بالا ، متوسطه و پایین رو آورده بودن . تعداد خیلی زیادی از مردم ایران اینجوری ادعا کرده بودن که وضعیت دینی جوانان سال به سال بدتر می شه . 
این یعنی زنگ خطر برای دولت و حکومتی که اسم اسلامی داره و فکری برای فرهنگ جامعه نمی کنه . ( بررسی می کنیم که فکرها چیه . ) 
ما با این نیت وارد کار می شیم . 
چیزهایی که فرهنگ ما رو می سازن : ( مبانی فرهنگی ) 
1- عاطفه و احساسات 
بعضی ها می گن این کار احساسیه . [سؤال :] کدوم کار احساسی نیست ؟ 
آقا شما چرا غذا می خوری ؟ گشنه ام می شه یعنی چی ؟ بگو احساس گرسنگی 
می کنم . 
چرا می خوابی ؟ احساس خواب می کنم . 
کدوم کار ما توی مملکت احساسی نیست ؟ احساسات یکی از پایه های ساختنِ فرهنگه . تا به دین می رسن می گن احساسی بازیه . 
اول تمام چیزهای ما احساسه . منتها احساس باید فرهنگ بسازه . 
شما چرا وقتی یه لیوان داغ یا آتیش توی دستته ، دستت رو می کشی ؟ احساس داغی می کنی . 
چرا وقتی یه لیوان آب سرد می خوری ، آرام می شی ؟ احساس آرامش مال چیه ؟ 
اول تمام مسائل فرهنگی احساسه . اصلاً تا احساس نباشه ، فرهنگ تغییر نمی کنه ، ممکنه عقیده تغییر کنه ، اما فرهنگ تغییر نمی کنه . 
تا تنور عاطفه و احساسات داغ نشه ، فرهنگ تغییر نمی کنه . 
دشمنان ما از احساس و عاطفة جذب نشدة به امان خدا رها شدة جوان برای مطامع خودشون سوءاستفاده می کنن ، بعد هم خود ما کتاب و مقاله می نویسیم و سمینار می گیریم و توی تلویزیون انیمیشن پخش می کنیم که نگاه کن اونها چه جوری جذب می کنن ؟ 
لات ، مواد مخدری ، هروئینی و فاسده میاد به جوون می گه نوکرتم ، چاکرتم ، دمت گرم ... 
نمی دونم ما بالاخره باید کدوم ور قضیه رو بگیریم ، بگیم احساسات درسته یا درست نیست ؟! 
اگه درست نیست پس چرا می گیم اونها دارن از احساسات استفاده می کنن ، چرا شما استفاده نمی کنید ؟ 
وقتی استفاده می کنیم می گن این کارها احساسیه ، بدرد نمی خوره . 
راه حل بده ! 
مگه می شه جوون تا احساساتش داغ نشه ، مطلب بگیره ؟ 
مشکل کجاست ؟ مشکل اینجاست که جوان احساس کنه وقتی احساساتش داغ شد ، دیندار شده . 
امروز روزه گرفته ، شب هم اینجا نشسته ، یه چشمی هم به من نگاه می کنه که ما دیگه عمده المکاشفینیم . چرا ؟ چون امروز گناه نکردم .
این یعنی چی ؟ یعنی فرهنگش ساخته نشده . 
قدم اول حتماً احساسات ، دوستی و داغ شدن تنور عاطفه است .  
جوونی که توی منطقه عملیاتی ، برای بغلدستیش روی نارنجک می خوابید ، آیه شریفه قرآن توی ذهنش نبود که خداوند تبارک تعالی فرموده است : " وَ سَارِعُوا إلَی مَغفِرَهٍ مِّن رَّبِّکُم وَ جَنَّه " . توی ذهنش این بود که این داداش من ، دوست من و رفیق منه ، باید خودم رو فدای این بکنم . 
این قلمبه احساسات بود . 
ولی همون جوان وقتی برگشت ، چون برخی فرهنگش رو نداشتن ، خودش رو فدای جامعه نکرد .
2- شناخت آگاهیها 
یعنی با احساسات تنها جواب نمیده . شما اینجا نشستی ، خیلی قشنگ روی احساساتت کار می شه ، تحریک احساسی می شی و برای خدای محمد فریاد 
می زنی . 
و فردا یک راهبه یا کشیش دست تو رو با ملاطفت می گیره و می نشونه و با تن صدای بسیار بسیار محزون و اثر بخش کلمات زیبا از خدای عیسی برای تو می گه و فرداشب می شی مسیحی متدین . 
پس فردا گیر یه زردشتی میفتی ، با آهنگ و کلام بسیار زیبا و کلمات زیباتر از خدای زردشت برای تو می گه ، زردشتی می شی . 
روز چهارم مانی ، روز پنجم کنفسیوس ، روز ششم بودایی ، روز هفتم الاماشاءالله . 
تازه بعد از 365 تا خدا عوض کردن می شینی ، می گی هر طرف بری خداست ، فرقی نمی کنی . 
فرهنگ پیدا نکردی . 
آدمی که عادت کنه . می گم : شما چرا این مطلب رو می خونی ؟ توی این مطلب این خدا و دنیایی که به تو معرفی می شه ، شیعی نیست . می گه : نگاه چقدر قشنگ نوشته . این یعنی احساسات . 
وقتی تو فقط قشنگی ها جذبت می کنه . 
می گم : چرا اینو گوش میدی ؟ می گه : قشنگ می خونه . 
می گم : تو دیروز توی اعتکاف با قشنگ خوندن قرآن صفا می کردی ، بنابراین تو فقط قسمت احساسی قرآن رو گرفتی ، به آگاهی نرسیدی . فردا انجیل رو قشنگ بخونن ، انجیل می خونی . 
پس فردا تورات [رو قشنگ بخونن] تورات می خونی . هر چیز دیگه ... حافظ ، شاهنامه ...  
وقتی توی اعتکاف نتونستی به خودت باور کنی و بباورونی که بنده نیومدم دنبال قشنگیها باشم ، بنده اومدم دنبال درستیها باشم . 
احساساتم رو داغ کردم که به حقایق برسم . 
دل زیباپرست با دل خداپرست دو تا مقوله است . بعضی از شما رو بکشن ، اعتکاف دیگه ای نمی رید . 
می گن : آقا اینجا پر شده ، بسته شده . جای دیگه نمی ره . 
چرا ؟ چون این دل ، دلِ زیباپرسته . به این دل نمی شه اعتماد کرد که فردا دنبال زیبایی بالاتر نره . 
دل باید خداپرست باشه . این بی فرهنگیه . 
تو از یه طریق خاص فقط به خدا می رسی .  اون طریق چیه ؟ طریقی که دلت 
می پسنده . 
و چون از طریقیِ که دلت می پسنده ، ضمانتی نیست که فردا دلت یه چیزی بپسنده که به خدا نمی رسونتت . برات مهم نیست ! 
اینقدر منیت ، پسند و زیباپسندی بر بنده و تو حاکمه که اصلاً خدا رو نمی بینیم . فکر می کنیم دنبال خداییم . 
بعد از سه روز نگی آقا چی شد !؟ فرهنگ رو تغییر بده . 
می گی : چرا اومدی اعتکاف ؟ می گه : نمی دونی چه حالی میده . فردا هم یه حال بالاتر میاد ، می ره . 
خیلی ها اینطورین . 
دین رواجش زیاد شده ، عمقش کم شده . 
3- نگرشها 
بعضی ها ذاتاً خوش بین هستن . این فرهنگ درسته و می شه این فرهنگ رو دینی کرد . 
بعضی ها ذاتاً بدبین هستن . این فرهنگ رو نمی شه دینی کرد . باید توی اعتکاف عوضش کنی . 
بعضی ها ذاتاً خوش باورن . این فرهنگ خوبیه . بعضی ها ذاتاً بدباورن . 
بعضی ها تئوریشون ، تئوری y هست . یعنی همه بدند ، مگر اینکه ثابت کنند خوبند . 
و بعضی ها تئوریشون ، تئوری x هست . یعنی همه خوبند ، مگر اینکه ثابت بشه بدند . 
بعضی با این نگرش میان که برسن به اینکه همه بدن . 
بعضی میان برای اینکه به خودشون بباورانن که همه خوبن . 
چقدر تفاوت فرهنگه . 
اگه این نگرشهات توی اعتکاف تغییر نکنه ، بعدش سخته . 
برخی نوع نگاهشون فرق می کنه . برخی می خوان مؤمن بشن که بیشتر داشته باشن . یعنی به فضائل خودشون بیشتر اضافه کنن . 
برخی می خوان خدا رو بپرستن که در حقیقت خود رو بپرستن . 
بنابراین اگه فردا امام جماعت شد یه خودپرسته ، نه خداپرست . 
و بعضی خدا رو می پرستن ، برای اینکه دنبال رضای خدا هستن . 
بعضی ها سؤال می کنن نماز می خونیم ، لذت نمی بریم ، باید چیکار کنیم ؟ 
جوابش خیلی ساده است . من سؤال می کنم . ـ می خوای نماز بخونی لذت چشایی ببری ؟ یعنی بگی نمازهاش خوشمزه است ؟! نه . 
می خوای نماز بخونی که لذت بینایی ببری ؟ یعنی نماز اندازه یه منظره یا فرد بسیار زیبا به چشم تو لذت بده ؟ نه . 
می خوای نماز بخونی که لذت لامسه ببری ؟ مثل اینکه یه جسم لطیف رو لمس کنی لذت ببری ؟ نه . 
می خوای نماز بخونی که لذت شنوایی ببری ؟ کل عبادتها رو می گم . یعنی 
می خوای اندازه یه رایحه ای که گوش تو رو بنوازه لذت ببری ؟ نه . 
نعوذبالله نماز می خونی به لذت جنسی برسی ؟ نه . 
ببخشید اول تو تعریف کن که لذت چیه ؟! از معنویات چه لذتی می خوای ؟ 
می گه : چرا یه عده از معنویات لذت نمی برن ؟ 
چه لذتی می خوای ؟ لذتی که می خوای از معنویات ببری دقیقاً چیه ؟ تو اول مشخص کن دنبال چی می گردی !؟ 
اگه فکر کردی نماز می تونه جایگزین ازدواج یا لذت جنسی یا لذت شنوایی ، بویایی ، چشایی یا لامسه باشه که نماز نمی تونه همچین کاری بکنه . 
الان داری اعتکاف میای لذت رو برای ما تعریف کن . می گه : رفتم اعتکاف خیلی لذت بردم . لذت مادی یا معنوی بردی !؟ 
بعضی وقتها ما داریم لذتهای مادیمون رو پای خدا میذاریم . 
خوش می گذره ، با دوستها و رفیقهاییم دیگه . 
خوش می گذره ، راحت می گیم ، می خندیم ، کارهامون رو می کنیم ، جلسه است ، منبره ، چهار تا جک هم منبری می گه ، مداحِ قشنگ می خونه ، سینه می زنیم ، خیلی ردیفِ . توی صف هم مسخره بازی داریم ، به همدیگه می خندیم ، اشکالی نداره ها ! اما می خوام بگم اگه برای این لذتها اعتکاف اومدی ، فردا از این بالاترش توی جامعه هست و نمی تونی اعتکافت رو حفظ کنی ، چون تو دنبال لذتی . اول لذت رو تعریف کن .
دقیقاً از خدا چی می خوای ؟ این قشنگ برای ما تعریف بشه . 
لذت معنوی یعنی چی ؟ یعنی انسان روحش راضی باشه . 
روح راضی یعنی انسان به جایی برسه که برایش فقط و فقط رضای خدا مهم باشه و رضای خدا بهش لذت بده . از اینکه خدا راضیه ، کیف کنه .
بگه ما رفتیم اعتکاف ، گرم بود ، سرد بود ، گشنگی ، تشنگی ، شب بیدار موندیم ، جلسه رفتیم ، نرفتیم ، روزه بودیم ، نبودیم ، و خدا دید و از ما راضی شد و اینکه خدا از من راضی شده برای من کیف داره . لذت معنوی یعنی همین .
اگه به این سمت رفتی و فرهنگت رو تغییر دادی ، از فردا هم توی خیابون و اینور و اونور خیلی ساده تر می تونی به لذت معنوی برسی ، چون اعتکاف عبادت سنگینیه .
اینجوری خیلی ساده تره ! آدم زبونش رو می بنده لذت ببره . چشمش رو می بنده ، لذت می بره . گوشش رو می گیره لذت ببره . روش رو اینور می کنه لذت ببره . 
اصلاً بیرون بساط ریخته . اونهایی که غصه می خورن بعد از اعتکاف چیکار کنیم ، بیان لذتگراییشون رو عوض کنن که بعد آرزوش بشه زودتر بره بیرون . چون بساط لذت بیرون بیشتره . 
این فرهنگه . فرهنگی که دنبال لذت خواهیه . فرهنگی که دنبال این می گرده به خودم و جسمم چی برسه . 
مشخصه این فرهنگ نمی تونه دیندار بار بیاره . 
نگرشها ، تصحیح اینها بحثی است که خواهیم داشت . 
اولین چیزی که بررسی می کنیم بحث فرهنگ در اعتقاداته . 
طبق آماری که ما داریم 30 درصد مردم به اعتقاداتشون شک می کنن و از این 30 درصد عده زیادی دنبال تصحیح اعتقادات و شک نکردن به اونها و برطرف کردن شک نمی رن و با اولین شک راهشون رو کج می کنن . 
مثال ) یه دانش آموز زرنگ و یه دانش آموز تنبل داریم . دوتاییشون خبر دارن که 24 خردادماه امتحان دارن . 
یدفعه یه هفته قبل از 24 ام ، یه کسی به این دو تا تماس می گیره . به زرنگه می گه : فکر می کنم 24 ام امتحان نباشه . 
به تنبلِ هم همین رو می گه ، می گه فکر کنم امتحان 24 ام لغو شده . ظاهراً استادِ لغو کرده . 
زرنگِ بلافاصله با یکی از دانش آموزان یا دانشجویان تماس می گیره ، می گه امتحان 24 ام لغوه ؟ می گه : نمی دونم . حالا سؤال می کنم . 
زنگ می زنه آموزش یا مدرسه ، بالاخره به یقین می رسه که امتحان 24 ام لغوه یا لغو نیست ؟! والسلام . 
تنبلِ می گه : اَه ، امتحان 24 ام لغوه .... 
بهش می گی : یارو گفت فکر کنم . می گه : انشاءالله لغوه دیگه ، کتاب رو می بنده . 
برخی از مردم دوست ندارن با خدا باشن ، دنبال شک می‌گردن که بی خیالش بشن .
تموم شد رفت ! 
یعنی چی ؟ یعنی 40 هزار تا آیه و روایت براش میاری که فلان کار مشکل داره ، ایشون می خواد اینو انجام بده ، یه نقل قول از یه کتاب دستِ ششمی ، از یه نویسنده و منبع غیر موثق ، توی یه جای گمشده ، پشت یه قبرستون پیدا می کنه که بهش جواز بده این کارِ رو بکنه .  
می گی : امتحان لغو نیست ، کتاب رو نبند . ایشون دنبال بهونه می گرده . 
بعضی دنبال بهونه می گردن خوب باشن ، بعضی دنبال بهونه می گردن خوب نباشن . این دو تا فرهنگه . نمی شه با این راه اومد . 
مردم در مسیر عبادت ، فرهنگشون ، فرهنگ تکلیف مداری نیست . یعنی دنبال این نمی گردن که وظیفه شون رو انجام بدن . 
* 20 درصد از مردم مسلمان شیعه ما پایبندی به مسائل دینی رو جزء دین نمی‌دونن . 
یعنی می گن تو می تونی دیندار باشی ، نیازی نیست به دستورات خدا پایبند باشی . 
تو دینداری ، دینداری به این نیست . 
* 45 درصد از مردم ما اعتقاد دارن قلب باید پاک باشه و پایبندی به اخلاقیات 
می تونه انسان رو از دین بی نیاز کنه . 
45 درصد مردم ما می گن آدم باش . نمی خواد دین داشته باشی ، اینقدر دیندار داریم که آدم نیستن . راست هم می گه . 
ولی قبول نمی کنن اونهایی که آدمند ، دین دارن . نمی شه بدون دین آدم باشی . 
می‌گه : چرا ، فلانی رو نگاه کن . اخلاقش خوب ، رفتارش خوب ، نگاه کردنش خوب، محبتش خوب ، پول خرج کردنش خوب ، هیچ رفتار دینی هم نداره . 
نه نماز می خونه ، نه روزه می گیره ، نه مسجد می ره ، نه قیافه اش حزب اللهیه ، نه حجاب داره ، ولی چه آدم خوبیه . 
باور کنید توی همین جمع معتکفین ، درصد بالایی از شما با این جملاتی که گفتم توی ذهنتون گفتید راست می گه . 
یعنی درصد زیادی از شما گفتید کسی که هم اخلاقش خوبه ، هم رفتارش خوبه ، هم بخیل نیست ، هم اهل صدقه است ، هم کمک می کنه ، حالا اگه حجاب نداره ، نماز نمی خونه ، روزه نمی گیره ، مهم نیست ، آدم خوبیه . 
و واقعاً بعضی از اینها باعث فریب ما می شن . 
45 درصد مردم ما اعتقاد دارن این آدم خوبه ، [دیگه] دین نمی خواد . 
یعنی ماها چون ذاتاً آدمهای بد و پست و کثیفی هستیم ، مجبور شدیم خودمون رو با دین کنترل کنیم ، اگه بتونیم بدون دین خودمون رو کنترل کنیم ، آدم خوبی هستیم دیگه . اخلاقش رو نگاه کن ! لباسش منظم ، همه چی ردیف . 
یه کسی تعریف می کرد ، چقدر منظم ، چقدر تمیز ، [آدم] نگاه می کنه خیابونهاشون داره برق می زنه ، صورتهاشون برق می زنه ، لباسهاشون برق می زنه ، روزی یه بار دوش می گیرن ، چقدر مرتب و مؤدب ، به همدیگه دست میدن . 
یه ذره خاک روی کفش آدمی که توی کل شهر بگرده ، پیدا نمی شه . بهترین اخلاقیات رو دارن . چقدر قشنگ ، متبسم ، خندان ، مهربون ، اینها برن جهنم ؟! 
ماهایی که صبح تا شب توی گودعربون و کل مشیر توی سر و کله همدیگه می زنیم و پدر همدیگه رو در میاریم و با شارلاتانی و فحش و فحش کاری توی خیابون راه باز می کنیم و یه دستمون روی بوقِ ، کله مون از پنجره بیرونه و مشغول صحبت راجع به خانواده اطرافیانه ، وقتی هم بر می گردیم با زن و بچه و دوست و رفیق غیبت همدیگه رو می کنیم و دستمون توی جیب همدیگه است ، تمام اداراتمون بر مبنای رشوه میره بالا ، ما بریم بهشت ، اونها برن جهنم ؟!
درصد بالایی از معتکفین این جملات رو قبول دارن . و اگه همین الان منبر رو ختم کنم ، همه به این نتیجه می رسن .
این یه مشکله . 
* 30 درصد مردم ما اعتقاد دارن عقب ماندگی مسلمین در مسائل جهانی و علمی به خاطر دینداری مسلمینه . 
اگه نبود دهه فاطمیه ، دهه محرم ، دهه صفر ، 30 شب ماه رمضون ، سه شب اعتکاف ، جمعه ، پنجشنبه، درصد بالایی از عقب ماندگی مسلمین مالِ اینه که مردم یا توی مسجد علافند ، یا توی اعتکاف علافند ، یا توی ماه رمضون هستن ، یا دهه محرم تعطیل کردن و اونها [این برنامه ها] رو ندارن ، در مسائل علمی پیشرفت کردن . 
درصد بالایی از مردم ما این اعتقاد رو دارن . می گن دین مسلمین رو علاف کرده . 
* 25 درصد مردم جمهوری اسلامی اعتقاد دارن اگه علم باشه ما نیازی به دین نداریم . 
امروز ما نمی دونیم چرا سرمون درد می کنه و به خدا پناه می بریم . مثل بیماریهای لاعلاج . امروز چون ما دوای سرطان رو نداریم به علی بن موسی الرضا متوسل می شیم وگرنه اگه دواش رو داشته باشیم ، خود اهل بیت گفتن اول برو پهلوی طبیب ، بعد بیا سراغ ما . 
عده زیادی از مردم اعتقاد رو دارن . روز به روز که دین جلوتر می ره ، علم راهها رو باز می کنه و ما نیازی به دین نداریم . 
اینها فرهنگه و ما با سه روز اعتکاف نمی تونیم با این فرهنگ مبارزه کنیم ، باید آگاهیت رو ببری بالا . 
* 40 درصد مردم اعتقاد دارن عدم توجه به تکالیف دینی آدم رو بی دین نمی کنه . 
می گه : عزیزم این حرفهایی که می زنن مال خدا نشناسی آخوندهاست . 
این آخوندها اگه اندازة یه بازاری خدا رو می شناختن ، اینقدر مردم رو از خدا و تکلیف نمی ترسوندن . 
نگاه کن کشیشها چقدر جذابیت دارن . مبلغین مسیحی رو نگاه کن ، مبلغین 
فرقه های نوظهور رو نگاه کن ، چرا اینقدر جذابیت دارن ؟! 
برای اینکه تو از نمره 1 دین تا نمره 20 دین در جلسة این بابا که شرکت کنی ، راضی میای بیرون . و به تویی که 2 گرفتی ، یعنی قبول نشدی ، یه جوری القاء 
می کنه که آدم خوبی هستی و اگه بخوای به کثافت کاریها و جنایتهات ادامه بدی ، وجدانت سبک شده . 
یعنی در حقیقت این جلسات دینی که اینقدر بازه و تکلیف رو از تو می گیره ، داره ادامه جنایتکاری و سیاه کاری تو که یه چیزی به عنوان وجدان در مقابلت سد ایجاد کرده رو برمیداره . [میگه] راحت باش عزیزم . 
بابا ! داری تا دم مسجد شهداء می ری ، ببند صورتت رو ، اعتکافت باطل شد ... 
می گه : ای آقا ! به خدا اینقدر مردم هستن که دو زار حجاب ندارن ، سالی یه بار هم خدا نمی گن ، این دختر ما حداقل سه روز رفته برای خدا گریه می کنه . راحت باش عزیزم ! 
این یعنی چی ؟ یعنی دین تکلیف نداره . 
یه وقت هست به تو می گیم برادر تو با این سنت ، خواهر تو با این سنت ، با هر شرایطی اومدی اعتکاف ، خیلی بالاتر از کسانی هستی که نیومدن . چرا ؟ چون اومدی ، ولی من تحمل نمی کنم که وسط اعتکاف فحش بدی . 
من نمی تونم تحمل کنم ، یعنی بگم به خاطر اینکه این بابا اومده اعتکاف ، اجازه داره [فحش بده] . 
بگم یه عده توی چهار تا خیابون پایین تر فحش میدن ، این فحشش رو انتخاب کرده که توی اعتکاف بده ، بازم جای خوبیه . غلط می کنه !! 
وقتی آدم به سمت دین میاد باید یه پایبندی هایی داشته باشه . 
بین فحش دادن با رفتارت به خدا ، توی خارج از اعتکاف و داخل اعتکاف فرق بذاری مال بی فرهنگیته . 
بی حجابیت در خیابان و اعتکاف ، مال بی فرهنگیت می شه . یعنی اعتکاف وجدان رو از جلوت برداشته . این اعتکاف به حال تو مضره . برای اینکه باعث می شه تو یه سال دیگه برای ادامه دادن مسیر گناه احساس ایمنی کنی . 
می گه : انشاءالله سال دیگه می ریم باز پاکش می کنیم . مگه اینجا کلیساست !؟ تو باید اینجا تغییر فرهنگ بدی . نیومدی اینجا که اعتراف کنی و بار گناهت رو برداری. 
نیومدی اعتراف کنی و امشب مناجات کنی و اشک بریزی که بار گناهت سبک بشه  که برای ادامه دادن گناه روحیه داشته باشی و وجدان که سر سنگینی می کرد رو ساکت کنی و بگی دیدی رفتم مسجد شهدا ، هیچکس از دور و بریهای من نیومد . من رفتم اعتکاف شرکت کردم ، سه روز هم گریه کردم . و یک سال دیگه روحیه دارم . 
بعد می بینی برادر و خواهری که میاد ، وقتی بر می گرده مسیرش رو ادامه میده . 
چرا اومدی ؟ چرا اجازه میدی شیطان از مسیر اعتکاف به تو برای گناه کردن و ادامه دادن روحیه بده ؟ 
* 55 درصد کسانی که به آگاهی می رسن ، به آگاهیهای خودشون عمل نمی کنن . 
یعنی برادر و خواهر اینجا نشسته با خودش می گه راست می گه ، من توی پروژه شیطان گیر کرده بودم ، شیطان تکلیف رو از من گرفته بود و این اشکها و مناجاتها و مشهدها و اعتکافها و من عاشق امام رضام و چهارشنبه ها جمکران می رم ، فقط و فقط برای این بود که بار فشار وجدان از روم برداشته بشه ، راحت تر بتونم مسیر گناه رو ادامه بدم . 
من ماهی یه بار ، سالی یه بار مشهد و جمکران می رم برای اینکه وجدانم رو ساکت کنم . هیچ فرقی با بقیه گنهکارها ندارم . من گنهکاری هستم که از بقیه گنهکارها راحتتر گناه می کنم . چون هر چند وقت یه بار وجدانم رو ساکت می کنم . 
الان نشسته ، فکر می کنه ، اینها رو فهمید . 
55 درصد کسانیکه به شناخت و معرفت و آگاهی می رسن ، به آگاهیهای خودشون عمل نمی کنن .
می خوایم ببینیم آخرش چیزی ته کاسه این اعتکافها و کارهای فرهنگی ما بدون تغییر فرهنگ می مونه یا نه ؟! باید فرهنگ رو تغییر بدیم . 
اینکه من بشینم اینجا و بگم گریه کنید ، خدا مهربان و ارحم الراحمینِ ، خوبه و همه رو می بخشه و ادامه ندم که شرطش اینه که تو تغییر کنی و تغییر فرهنگی رو در خودت ایجاد کنی ، این خیانت به تو می شه یا نمی شه ؟!
شرطش اینه در خودت تغییر ایجاد کنی .
شرطش اینه نگرشت فرق کنه . شرطش اینه که اصل رو رسیدن به لذت نذاری . 
داریم بررسی می کنیم . 
و از این 45 تایی که از اون 30 تا ، چیزی که ته کاسه بود ، احساساتشون رو کنترل کردن و استفاده کردن ، به شناخت و آگاهی رسیدن ، به ارتقاء فرهنگی هم رسیدن ، یعنی تغییر کردن ، از این جمع فقط و فقط 15 درصدشون می رن بیرون و فرهنگشون رو ترویج می کنن . یعنی ته کاسه از هزار تا دو تا هم نموند . 
اونور داستان رو نگاه کن چه خبره . دو هزار تا شبکه و تشکیلات و فلان دارن فرهنگشون رو ترویج می کنن . 
از اینور ماجرا تغییرات فرهنگی که امثال اعتکافهای ما ، مجالس ما ، کلاسهای ما ، حوزه های علمیه ما ، دانشگاههای ما انجام میدن ، تهش که هیچی نمی مونه ، همون هیچی 15 درصدشون احساس تکلیف می کنن که این فرهنگ رو ترویج بدن . 
چه اتفاقاتی میفته ؟! 
پیش بینی های آخرالزمان پیامبر : 
می فرمایند : در آخرالزمان جای حسن و قبح عوض می شود . منکر امر می شود و معروف نهی می شود . 
چون تغییر فرهنگ ندادی ، فردا دختر و پسر می خوان رعایت کنن ، می گه من 
می خوام حجابم رو رعایت کنم . از حجاب دار بودن نهی می شه . 
منکر ارزش می شه ، معروف بی ارزشی .
یعنی اگه فردا دزدی نکنی ، زنت به رخت می کشه . باجناقت رو نگاه کن ، 5 ساله ازدواج کرده . خونه داره ، ماشین داره ، درآمد داره ، سونا و جکوزی هم زده و .... و این زن اینقدر بی فرهنگِ که فکر نمی کنه شوهر این و باجناقش که با هم 5 سالِ شروع کردن ، اون از کجا به اینها رسیده ؟! چون دزدی بهش امر می شه . 
در جامعه امروز منکر مشهور می شه ، امر می شه . 
می گه : خاک توی سرت ، یاد بگیر . امر به دزدی ! 
از یکی از دوستان سؤال کردم ببخشید از کجا آوردی ؟ 
باور کنید برخی از دزدها توی همین " از کجا آوردی " یه کلمه نمی‌تونن جواب بدن . 
مثلاً به من بگن آقای انجوی لباست رو از کجا آوردی ؟ بگم : لباسم یه جایی .... 
نمی تونم بگم ، مِن و مِن می کنم .
ولی بنده که امروز از در میرم بیرون ، بررسی کنید که یک میلیون کل سرمایه امه ، شش ماه بعد بشه دو میلیارد تومن ، نمی تونم مِن مِن کنم . این داره امر می شه . 
می گه : خاک توی سرت ، ببین 5 ساله به کجا رسید !! 
ـ از چه راهی به کجا رسید ؟ نمی تونی مِن و مِن کنی و منطقی باشه . 
باید یه راهی بهشون نشون بدن . 
بلافاصله بگه پدربزرگم در بورکی نافاسو بود یا آفریقای جنوبی . بس که شیپور زدن سکته کرد مرد ، اموالش رسید به ما . 
یه جمله بگه ، غیر از این ممکنه ؟! 
منکر داره امر می شه . 
* برعکس شدن کارهای فرهنگی و راهکارهای فرهنگی 
یعنی می خوایم با فرهنگ برخورد کنیم ، با رفتار برخورد می کنیم . 
آقا بغل خیابون ماشینها رو کنار همدیگه توی شش طبقه قطار بکنن ، روش هم تابلو می زنن مزاحمین نوامیس مردم . 
این یعنی چی ؟ یعنی فامیل و دوستش که رد می شن ، ماشینش رو می شناسن . 
ـ اِه ، ماشین کیه ؟ ماشین کامبیزه . 
دو سال بعد که کامبیز می خواد بره خواستگاری ، آزیتا جون می گه دو سال پیش ماشینش رو برای نوامیس مردم گرفته بودن . یعنی ایشون حق خواستگاری رفتن توی فامیل و اطرافیان رو نداره . 
عکسش هم می گیرن و همه جا می زنن . 
یعنی ما با یه منکر برخورد می کنیم ، در عوض یه منکراتی ذاتی می سازیم . 
نوع برخورد با منکر ، خودش منکر می شه . 
آبروی مردم رو می بره ، هزار تا مشکل ایجاد می کنه ، یه کسی می سازه که راه برگشت نداره که ایشون توی خیابون برای یه خانمی بوق زده یا اصلاً مزاحم شده . 
گوشش رو بگیر ، ببرش توی پس کوچه ، گواهینامه اش رو بگیر ، ماشینش رو سه هفته بخوابون . تابلو می زنه ، بغل خیابون نگه میداره " مزاحمین نوامیس مردم "
بعد اون بدبخت بیچاره که با یه پیکان 42 مزاحم شده . کنار سوناتا و ... این هم هست . " مزاحمین نوامیس مردم " 
نوع برخورد با منکر فرهنگی ، خودش منکره . 
من توی مصادیق وارد نمی شم ، می خوام بگم در آخرالزمان منکرات با منکرات بالاتر جبران می شه . 
قدیما بین علما یه بحثی بوده ، می گفتن دفع افسد به فاسد . 
مثلاً اگه این آقا می خواد قتل کنه ، بیاد بگه دو حالت داره : یا میذاری این آدم رو بکشم . یا دو تا پیاله مشروب بخورم که از یادم بره . 
توی علما بحث بود که اجازه داریم این کار رو بکنیم . برای اینکه آدم نکشه ، دو تا پیاله مشروب بهش بدیم ، بگیم بخور ، برو گمشو ، نمی خواد آدم بکشی . 
دفع افسد به فاسد . قدیم روی این بحث بود . علما هم به نتیجه نرسیدن که مجازه این کار رو بکنیم یا نه ! 
امروزه دفع فاسد می کنیم به افسد . 
مثلاً فرض می کنیم جوون توی فامیل یه گناهی کرده . مثلاً مادرش دیده داره یه گوشه ای یواشکی با تلفن صحبت می کنه .
بررسی کرده ، دیده با اون کسی که پشت تلفن صحبت می کرده یه رابطه تلفنی دارن ، نامشروعه . 
زنگ می زنه ، داد می زنه ، توی فامیل پخش می کنه ، غیبت ، تهمت ، تحقیر ، هزار تا بدبختی سرش در میاره ، 200 تا گناه کبیره مرتکب می شه که جلوی این گناه رو بگیره .
یه فیلم سینمایی رو چند وقت پیش تلویزیون نشون داد و من از این برداشت هوشمندانه  لذت بردم . 
4 تا دزد بودن ، 2 میلیون دلار پول می خواستن ، 3 نفر رو گروگان گرفته بودن . 
وقت گذاشته بودن که یه ربع دیگه 2 میلیون دلار رو به ما برسونید . به سرعت پلیس شهر داشت می رفت ، توی مسیر 200 تا تصادف کردن . ماشینها از اینور به اونور می خوردن به همدیگه . من دیدم اینها 60 میلیون دلار خسارت زدن ، 200 نفر هم کشتن که برسن اون سه تا گروگان رو نجات بدن . 
بعضی وقتها ما داریم اینجوری کار می کنیم . دفع فاسد می کنیم به افسد . 
200 تا کار غیرفرهنگی می کنیم که می خوایم یه معظل فرهنگی رو حل کنیم . 
ببخشید اگه نخوایم شما معظل فرهنگی جامعه رو حل کنید ، باید کیو ببینیم ؟ معلمی که خودش تمام ضد فرهنگه ، اگه ما نخوایم ایشون از فرهنگ و دین دفاع کنه ، نخوایم ایشون احساس غیرت نسبت به خون شهداء بکنه ، باید کیو ببینیم ؟! که سر چهار تا نوجوان و جوان داد نزنه و فحش نده که خجالت بکش اکبیری کثافت لجن ، به خون شهداء خیانت نکن باید کیو ببینیم !؟ که ایشون 200 تا گناه کبیره برای برخورد با یه گناه صغیره مرتکب نشه !!
معظلات فرهنگی ! 
دفع فاسد به افسد . 
مقدمه ای که عرض کردیم این بود که باید توی اعتکاف سعی کنیم معظلات فرهنگی رو برطرف کنیم .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






<
: ,
[ یک شنبه 4 اسفند 1392 ] [ 15:34 ] [ علی اکبر اسماعیلی ]

درباره وبلاگ

منتظران قائم
امکانات وب

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 30
بازدید دیروز : 10
بازدید هفته : 40
بازدید ماه : 40
بازدید کل : 48862
تعداد مطالب : 33
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1



تماس با ما
دریافت کد نواهای مذهبی
پخش زنده حرم
ساعت فلش مذهبی مهدویت امام زمان (عج) ذکر روزهای هفته

طراحي كد : مركز آموزش ايرانيان